Ihminen on siirtymässä yhä enemmän maan alle liikenneväylineen, parkkihalleineen, putkistoineen ja varastoineen. Usein syynä on tilan puute, mutta monesti toiminnot on myös järkevää sijoittaa maan sisään, säältä suojaan tai muuten turvallisesti. Esimerkkeinä kuvassa näkyvä maailman toiseksi pisin tunneli Päijänne-tunneli (120 km), käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitus Olkiluodossa tai Otaniemen metroasema.
Kallio ei kuitenkaan ole joka paikassa samanlaista. Siksi on hyvä tietää mihin maanalaista tilaa suunnittelee. Yllätykset voivat tulla kalliiksi.
Esimerkiksi kallion eheyttä voidaan tutkia. Jo suunnitteluvaiheessa voidaan ongelmapaikat huomioida ja muuttaa esimerkiksi väylän linjausta tai kalliotilan paikkaa – tai muuttaa kustannusarviota.
Eheys voi olla myös haitta, jos tavoitteena on tuottaa lämpöenergiaa kallioperästä. Kallion raoissa liikkuva vesi voi nimittäin parantaa energiakaivon lämmön tuottoa merkittävästi.